Pages

Monday, April 18, 2011

The Power of Play




Sabtu lepas adalah hari sibuk sedunia....hehe..aku lah yang buat-buat sibuk. Pepagi aku dah ke Empire Hotel Subang sebab nak attend Fisher Price 'Power of Play' Parenting Workshop Press Conference. Aku dapat invitation dari Advertlet. Time kasih lah Advertlet sebab sudi jemput aku.

Bagi mak-mak macam aku ni mesti lah kenal jenama Fisher Price ni kan. Bagi yang tak tau, meh nak citer sikit. Fisher Price (FP) ni diasaskan oleh Herman Fisher, Irving Price dan Helen Schelle. Diorang bertiga ni memula produce 16 jenis permainan dari kayu (wooden toys lah) dan diorang bawa ke International Toy Fair kat New York. Sejak tu, barang permainan ciptaan diorang ni kira femes lah serata dunia.

So, hari Sabtu lepas, FP buat satu workshop untuk parents gunakan pendekatan melalui permainan untuk develop or stimulate the brain of their children, especially untuk bebudak dari 0 - 3 tahun. 

Yang tengah berucap ni, Ms. Wong Lai Kwan, Brand Manager of Mattel Southeast Asia Pte. Ltd.
Tahun 1969, FP ni dibeli oleh The Quaker Oats Company (Macam takde kaitan kan Oats dengan FP ni tapi lama gak diorang ni bersama, dekat 20 tahun lah sampai FP ni jadi public listed company) Tapi sekarang FP ni dah bergabung dengan Mattel, jadi subsidiari milik penuh Mattel dan jadi leader dalam produk permainan kanak-kanak.


Ha, pompuan mat saleh rambut blonde yang comel ni Ms. Carrie Lupoli, founder of Live & Learn (Singapore).
Dia lah yang lead workshop ni. Workshop ni start at 1.00 pm until 4pm. Yang ni aku tak dapat attend sebab aku ada workshop aku sendiri pulak. Cewah..orang buat workshop, aku pun sibuk jugak. Nak info lanjut pasal workshop aku boleh tengok kat SINI.

 Anyway, Carrie ni memang pandai bebenor lah bercakapnya..udah itupun kerja dia kan. Tapi memang banyak lah info berguna yang dia sampaikan hari tu. Among all dia cakap, kita ni selalu sangat terikat dengan teori  dan bukan praktikal. Sampaikan nak ajar anak 1,2,3 pun kita cuma guna flash card (which is sort of memorizing), tapi kita tak pernah nak ajar anak 1,2,3 in a more fun way...sort of like playing (contoh instead of showing the flash card, why not we put the real say apple in few numbers so that they can at the same time learn to touch the texture, the colour and the taste of a real apple). Sebab dia kata pada usia 0 - 3 tahun adalah tahun-tahun kritkal otak anak-anak ni berkembang dan connected dengan surrounding. Setiap baby yang lahir, dia punya brain is just like a hard disk but the software tu kita yang kena install progessively.

At this age, our kids job is actually playing cuma sometimes our education system lebih kepada teori. Kalau di Barat, untuk bebudak umur macam ni or even older, their approach is more relax and fun. Almost everyday is a playtime but they learn things logically.


Ini pulak staff FP tengah demo each and every toys punya kegunaan untuk setiap peringkat umur kanak-kanak.


Sesi soal siasat. Aku ada gak tanya soalan time ni.



Last but not least, kenalah bergambar ngan speaker ni kan, bukti ni. Tapi apasal lak baju aku macam senget sebelah ni..musykil pulak. FP / Mattel dalam perancangan nak buat lagi workshop macam ni in the future, so to all mommy out there, kalau ada workshop macam ni jangan lepaskan peluang. Memang banyak yang kita boleh belajar. At least we know how to spend quality time with our kids selain duk supervise diorang dengan homework..homework..homework.. lama2 anak pun jadi macam robot.

Boleh check updates and info kat SINI jugak.





Another best part is the goodie bag from Fisher Price lah. 

0 tengah makan stoberri:

Post a Comment